על ההתמודדות עם המשבר בחינוך – שנת הלימודים תשפ"ג

שנת הלימודים תשפ"ג, הגיעה אחרי משבר הקורונה ונפתחה במצוקה גדולה של כל המעורבים בתחום החינוך – רשויות, הורים ותלמידים ועובדים – כשהאינטרסים של כלל הגורמים נטו להתנגש אחד בשני.
נכתב ע"י: עו"ד גל קנר אלימי

שיתוף ברשתות:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
מחסור בצוותי הוראה, עומס בחינוך המיוחד, מצוקת מבני חינוך, התנגדות לפתיחת מוסדות חינוך פרטיים, קשיים תקציביים – אלה רק חלק מהביטויים של המשבר החינוכי שאפף את פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג.

לנו, במשרד, ניכר היה שזו לא עוד שנה סטנדרטית, וכלל המצוקות של השנה באו לידי ביטוי בעומס העבודה במשרד, שנמשך עד לימים אלה ממש.
בתוך כל המצוקה הגדולה והקשיים, אנחנו רוצים רגע לעצור ולברך על כל ההצלחות וההישגים שזכינו להגיע אליהם בחודשים האחרונים. אנחנו רוצים לעצור ולשמוח על הזכויות החשובות שהצלחנו לשמר, ועל הפגיעות שהצלחנו למנוע.

כי הרי בתקופות מצוקה ומשבר, היד קלה על ההדק, והרשויות נוטות לעגל פינות, לפעול בחוסר סמכות כדי להגיע לתוצאה הנוחה, לקבל החלטות, לעיתים לא סבירות, מבלי ליתן את המשקל הראוי לטובת הפרט – ובכך לפגוע בזכויות חוקתיות, וביניהן בזכות לחינוך, שהוכרה בפסיקה של בית המשפט העליון כזכות בעלת מעמד חוקתי.

הנה טעימה קטנה ומשמחת ממה שעשינו בקיץ האחרון:

1. פסק דין יוצא דופן בעתירה מנהלית נגד משרד החינוך בסוגיית קבלה תלמיד.ה לכיתת מחוננים, במסגרתו ביטל בית המשפט המחוזי בירושלים החלטה שניתנה על ידי אגף המחוננים במשרד החינוך והורה למשרד החינוך לשאת בהוצאות העותרים.

בית המשפט קבע כי "מקבל ההחלטות סבר בטעות כי אין הוא מוסמך לחרוג מהוראת נוהל בשל שיקולים חריגים, כדוגמת השיקולים שלפנינו, וראה עצמו אנוס לקיים את הוראת הנוהל האמורה… משכך נפל פגם בהחלטה המחייב את ביטולה."

2. הסדר פשרה בערר על החלטת משרד החינוך לדחות בקשה להפעלת מסגרת חינוך מיוחד בחינוך החרדי, על רקע התנגדות לשכת הבריאות.

לאחר הגשת הערר ובעקבות דין ודברים עם משרד החינוך, תוך מתן דגש לזכויות התלמידים בחינוך המיוחד במגזר החרדי, משרד החינוך חזר בו מהחלטתו והורה על המשך הליכי הרישוי למסגרת.

3. ייצוג בשלושה הליכים משפטיים נגד החלטות בתי ספר על הרחקת תלמידים לצמיתות, וביטול החלטות ההרחקה.

4. ייצוג בהליכים משפטיים ומימוש זכותו של אב לילדים בחינוך המיוחד, גרוש, לקבלת הסעות מעיר מגוריו לעיר הסמוכה, בה מתגוררת גרושתו ובה מתחנכים ילדיו.

במסגרת התיק הנ"ל לא רק שעמדנו על זכותו של האב לקבלת ההסעות, אלא שגם מנענו מהרשות לספק הסעה אחת, ארוכה, לכלל הילדים ועמדנו על זכותם של הילדים להגיע למסגרות החינוך בפרק זמן סביר, באמצעות הסעות מקבילות.
ובנוסף, עמדנו על זכותם של הילדים למלווים בהסעות, חרף מצוקת כוח האדם בתחום.

5. ייצוג בשבעה הליכי רישוי עבור מוסדות חינוך ייחודיים, וקבלת רישיונות, הכרה ותקצוב עבור מוסדות החינוך.

6. ייצוג בהליכים משפטיים וביטול ארבע החלטות מטעם ועדות זכאות ואפיון במשרד החינוך, בעניינן של ארבע משפחות שונות, במסגרתן הורו הוועדות על השמת התלמידים במסגרות לחינוך מיוחד, בניגוד לבחירת הוריהם, לאור טענה לקיומו של חשש ממשי לפגיעה בילד ו/או בסובביו.
זכינו לעמוד על זכותם של ההורים לבחור את המסגרת המתאימה לשיטתם לילדיהם, וזאת בהתאם לתיקון 11 לחוק חינוך מיוחד.
7. ייצוג בארבע ועדות חריגות בתחום החינוך המיוחד, וקבלת זכאות לשירותי חינוך מיוחד, בהתאם לבחירת ההורים.

8. ייצוג משפטי בשמונה עשרה ועדות זכאות ואפיון, במסגרתן המשפחות זכו לקבל את ההחלטות הרצויות, בדבר אפיון מוגבלות, רמת התפקוד, סל אישי וכיוצ"ב.

9. ביטול של שתים עשרה החלטות מטעם משרד החינוך על פסילת בגרויות, בשל חשד להעתקה.

10. למעלה מעשרים הסדרי פשרה ו/או ערעורים שנתקבלו בעניין שיבוצי תלמידים (לרבות העברת מסגרות חינוך ו/או העברת כיתה).

לסיכום:

הקיץ הזה ריגש אותנו.
תודה לכל הלקוחות המיוחדים שלנו, שנותנים בנו אמון, פעם אחר פעם.
אנחנו כאן להמשיך להיאבק בשבילכם ולעמוד על מיצוי זכויותיכם.

כתבות נוספות