תבחין איחוד אחים בבתי ספר ייחודיים – עדכון 2022

הליך ההסדרה שנתקיים בעניין איחוד אחים בתי ספר ייחודיים העלה שאלות ומחלוקות משפטיות, ואף נתקיימו הליכים משפטיים שונים בסוגייה. על מנת להקל עליכם בהתמצאות בנבכי הנהלים ו/או ההלכות המשפטיות, ריכזנו במאמר זה את המידע העיקרי והחשוב בנושא.
נכתב ע"י: עו"ד גל קנר אלימי

שיתוף ברשתות:

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

כללי

מנגנוני קבלת תלמידים בבתי ספר ייחודיים, הם חלק מהרכיבים הנבדקים במסגרת הליך הכרה בבית הספר כבית ספר ייחודי.
ככל שנמצא כי בית הספר ממיין תלמידים, לא שומר על אינטגרציה וכיוצ"ב, נדחית בקשתו להכרה כבית ספר ייחודי.

לאחרונה, משרד החינוך הסדיר את סוגיית תבחין' איחוד אחים' בבתי ספר כאמור.
הליך ההסדרה שנתקיים בעניין איחוד אחים בתי ספר ייחודיים העלה שאלות ומחלוקות משפטיות, ואף נתקיימו הליכים משפטיים שונים בסוגייה.

בעבר הלא רחוק

עד לפני כעשור, בתי ספר ייחודיים פעלו כבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים. הם היו בפיקוח משרד החינוך אך הופעלו על ידי עמותות שונות, לרבות עמותות הורים.
בשנת 2016, משרד החינוך הכיר בשיטות חינוך ייחודיות (בדגש על שיטת החינוך הדמוקרטית והאנתרופוסופית), וקלט בתי ספר כאמור, תחת המערכת הממלכתית.

טרם הליך המעבר למערכת הרשמית, בבתי הספר האמורים נהגו לעשות שימוש בתבחין איחוד אחים במסגרת הליך הקבלה לבתי הספר.
המשמעות היא כי במועד הרישום, ניתנה עדיפות לילדים שיש להם אחים המתחנכים בבית הספר.

כאשר נקלטו בתי הספר תחת המערכת הממלכתית, ועל מנת לייצר שוויון הזדמנויות, הורה משרד החינוך על מתווה הפחתה מדורג בשימוש בתבחין איחוד אחים עד ל-40% איחוד אחים, כאשר בסיומו של המתווה, כך הורה משרד החינוך, תבחן הפחתה נוספת.

הוראה זו, לא פורסמה באופן פומבי ולא הובאה לידיעת כלל ציבור ההורים.

ביטול תבחין איחוד אחים

בשנת 2022, הורתה ועדת הייחודיים במשרד החינוך על ביטול תבחין איחוד אחים בבתי ספר דמוקרטיים ואנתרופוסופיים.

במסגרת ההחלטה נקבע כי אין בסמכות וועדת הייחודיים, אשר כאמור נדרשת לאשר את מנגנוני הקבלה בבתי ספר ייחודיים, לאשר קהילתיות ו/או אורח חיים משפחתי כקריטריון לתיעדוף בקבלה לבית ספר, וכי תבחין כאמור מייצר פגיעה בשוויוניות.

נקבע כי : "עקרון שוויון ההזדמנויות עומד בבסיס נהלי עבודת הוועדה לבתי ספר ייחודיים ומכאן החלטת הוועדה כי תבחין "איחוד אחים" פסול ומייצר אפליה בחינוך".

אז מה קורה היום עם אחים ממשיכים במסגרות חינוך ייחודיות?

משרד החינוך החליט לאפשר לרשויות המקומיות, במסגרת פיילוט בין השנים תשפ"ד-תשפ"ו, לקבוע מנגנון תיעדוף של עד 10% בבתי הספר הייחודיים, למקרים חריגים בהם יש שילוב של שלושה תבחינים מתוך הארבעה, שלהלן:

• מצב בריאותי.
• מצב אישי.
• מצב משפחתי.
• איחוד אחים.

למעט תבחין איחוד אחים, מדובר על תבחינים אמורפיים שלא ברור מה הם כוללים ומה בדיוק היתה כוונת המשורר (במקרה הזה, משרד החינוך), ומשכך הם משאירים לרשות שיקול דעת רחב.

כן נקבע כי ככל ששיעור המקרים החריגים לא יגיע ל-10%, תתבצע הגרלה בין כל המתמודדים.

לצד זאת, הרשויות נדרשות להסדיר את מנגנוני הוויסות לבתי הספר כך שיינתן משקל של 30% לפחות לאוכלוסיות מוחלשות בשכבה, לפי מדד סוציו אקונומי, כאשר בכל מקרה שיעורם של תלמידים מאוכלוסיות חזקות לא יעלה על 50%.

ומה נקבע בפסיקה?

ביטול תבחין איחוד אחים הוביל לתרעומת רבה.
הוגשו עתירות בנושא ובתי המשפט נדרשו לבחון את חוקיות הודעת משרד החינוך על ביטול תבחין איחוד אחים .

בפסק דינו של בית המשפט המחוזי נקבע כי פיצולם של אחים בין בתי ספר שונים כתוצאה מביטול העדפת אחים מוביל לקושי רב, הרבה מעבר לצורך בהסעתם, אלא גם ובעיקר נוכח החשש לפגיעה במרקם המשפחתי, בקהילתיות ובאיכות הקשר בין האחים. בפסק הדין הודגש כי הקושי האמור אינו מתעורר בנוגע למרבית התלמידים הנרשמים לבתי הספר ה'רגילים', שהרי ככלל, הרישום לבתי הספר היסודיים מבוסס על קרבה גיאוגרפית למקום מגוריו של התלמיד. משכך, נקבע, כי עניינם של בתי הספר הייחודיים חריג. על אף האמור, בית המשפט קבע כי משרד החינוך הוא הגורם המקצועי, וקביעתו לפיה ערכי שוויון ההזדמנויות גוברים על יתרונות איחוד אחים, היא קביעה בלב שיקול דעתו המקצועי שאין להתערב בה.

לצד זאת, נקבע כי יש מקום להחריג מכללי הרישום משפחות שהסתמכו בתום לב על מצב דברים שגוי שגרם להם לשנות את מצבם לרעה.
בית המשפט הבהיר כי משפחות אשר רשמו את ילדיהם הגדולים לבתי הספר האמורים בשנים 2018-2021, ולא ידעו על מתווה הביטול המדורג, הסתמכו על תבחין איחוד אחים, ומשכך, כלפיהם, יש להותירו על כנו.

לסיכום

על מנת לזכות בתעדוף בקבלה לבית ספר ייחודי, לא מספיק שלתלמיד המועמד יש אחים גדולים בבית הספר.
על המשפחה להוכיח, במסגרת בקשה ובצירוף אסמכתאות, כי קיים מצב משפחתי ו/או אישי ו/או רפואי המצדיק תעדוף, וזאת לצד קיומם של אחים בבית הספר הרלוונטי.

כיוון שהנחיות משרד החינוך מאפשרות לרשות לתעדף לכל היותר 10% אחים ממשיכים, יש חשיבות רבה לבקשה שמוגשת מלכתחילה ולמסמכים המצורפים לה.
כמו כן, יש אפשרות לבדוק אפיקי תעדוף אחרים, בדגש על מצב סוציו אקונומי.

משרדנו מלווה משפחות רבות החל משלב הבקשה וכן בהליכי ערעור על דחיית בקשה.

כתבות נוספות

תשלומי הורים

ככלל, חוק לימוד חובה, תש"ט-1949 קובע כי הלימודים מתוקפו הם חינם, אך קיימים בדין מספר סייגים, שמאפשרים…

קרא עוד